Installation av appen ”BussAkuten” på Android

Här kan du ladda ner guiden i pdf-format >


Säkerställ i god tid före första körningen att appen fungerar, vid problem kontakta Bussakutens Trafikledning. Applikation tillhandahålls kostnadsfritt av BussAkuten.

Utrustning, eventuell installation och dataavgifter för BussAkutens positioneringssystem be­kostas av Leverantören.

Leverantören ansvarar för:

  • Föraren är införstådd med hur BussAkutens app fungerar
  • Föraren är utrustad med en fungerande smarttelefon (exempelvis Android eller Iphone).
  • Smarttelefonen ska ha ett öppet mobilt operativsystem och GPS-funktion.
  • Möjlighet att ladda smarttelefonen i bussen

Möjligheten att använda fast installerad eller mobil GPS-enhet finns, kontakta oss för mer information. För koordinerade installations och utbildningsinsatser tillsammans med Bussakuten kontakta oss för mer information.

 

Instruktioner

1. Hämta appen ”Bussakuten” och installera

2. Godkänn användning av Platstjänster

 

Platstjänster och Mobildata Android

1. Öppna snabbinställningar genom att svep ner från skärmens överkant.

2. Svep ner en gång till för att visa samtliga snabbinställningar

3. Säkerställ att Plats (Platstjänster) och Mobildata är aktiverat

 

Roaming Android

Roaming måste aktiveras om körningar med appen sker utanför Sverige.

1. Gå till ”MOBILNÄTVERK”, aktivera ”Dataroaming”

 

LTE-röstsamtal Android

LTE-röstsamtal är en teknik för att hantera rösttrafik över 4G-nätet. Om tekniken inte används kan data inte skickas över 4G-nätet samtidigt som ett telefonsamtal pågår. De flesta nätleverantörer har funktionen i sina nät men abonnemangsformen kan avgöra om tekniken ingår i abonnemanget som standard. Kontrollera detta med er leverantör av mobilabonnemang. Vilken telefon som används påverkar också möjligheten att använda LTE-röstsamtal, de flesta nyare telefoner stödjer tekniken.

1. Gå till ”MOBILNÄTVERK”, aktivera ”LTE-röstsamtal”